Mattips när man står helt handfallen!!!

Det är tur att man har en arbetskompis som går ut och röker(?)så hon kan träffa andra rökare....typ en bambatant!!!!(bamba= matbespisning)ja..efter 20 år i Göteborg anvämder jag nu ordet bamba frekvent. Assimilering kallas det :) Till pudelns kärna: Där ute i "Lutzendimman" (förlåt!)kom ett smakfullt och passande mattips fram som jag ska dela med mig av till er. Jag tänker så här, färs har man nästan alltid hemma i frysen och nästan alla kräsna eller inte äter det och ont om tid har man alltid, eller hur? Precis så, då är ett recept där man gör allt-i-ett en pragmatisk tanke. Här kommer receptet!! KÖTTFÄRS A LA MAGGAN Blanda nötfärsen med 1 ägg, allkrydda och soja Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, droppa över lite olivolja. Forma köttfärssmeten till en rulle, strö över efter tycke, exempelvis knaperstektbacon, eller salami (för sältans skull), lök, fetaost och soltorkade tomater. Rulla ihop som en rulltårta (använs samma teknik)strö över lite vällagrad ost. Halvera potatisar/skiva och lägg runt köttfärsrullen ringla massor av lökringar runt om och skär av toppen av en hel vitlök ringla olivolja över, salta, peppra och låt den ligga bland potatisarna på plåten. In i ugnen 200 grader i ca 20 min eller tills den är klar!!!!:) :) Servera med en kall sås för enkelhetens skull, typ tzatiki eller Patriks goda allt-i-allo sås: 1 cremefraiche blandas med 2 msk chilisås och 3 klyftor vitlök, salt och peppar. (Jag har tillagt 1 msk olivolja) Hoppas det smakar!Jag ska göra den nu i helgen så får ni läsa sedan vad jag tyckte. Om ni gör den så lämna gärna kommentarer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0